Mayat Bayi

Author: nhazrini // Category:


VERAPPA melihat mayat bayi yang dijumpainya di dalam longkang di Batu Feringghi, Pulau Pinang semalam.

TELUK BAHANG - Kehadiran sekumpulan burung gagak yang mengerumuni sesuatu di tepi jalan Batu Feringghi berdekatan kawasan Pulau Asmara di sini bukanlah asing bagi tukang sapu Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), T. Verappa, 36.
Namun, semalam dia berasa tidak sedap hati lalu berpatah balik untuk melihat apa yang sebenarnya dikerumuni oleh kumpulan gagak tersebut.
Mengejutkan, kumpulan gagak itu sedang mematuk mayat seorang bayi yang masih bertali pusat dalam keadaan tertiarap di sebatang longkang di situ.
"Walaupun saya sudah terlajak kira-kira 100 meter dari tempat itu, tapi saya berasa lain macam pula sebab jumlah burung itu terlalu banyak.
"Saya hampir pengsan apabila mendapati benda yang dikerumuni itu merupakan mayat seorang bayi lelaki yang cukup sifat," katanya ketika di temui semalam.
Menurut Verappa, ketika kejadian pada pukul 10.30 pagi itu, dia baru selesai menyapu sampah di kawasan berhampiran.


Dari petikan akhbar ni...pe la nk jd ngan masyarakat sekarang ni...da x ingat ke dosa n pahale..
sanggup buang baby mcm tu je..x de perasaan tol..
sedangkan binatang pun syg kan ank, ni kan manusia yg tuhan bagi akal, x gune sebaik2 nye..
segale perbuatan kite di atas dunia ni, jgn kite lupe..segale2 nye akan di hitung di akhirat nanti..
insaf lah wahai semua..

Al-Quran dan Sunnah sering memperingatkan nilai hidup setiap makhluk. Kite dilarang mencabut nyawa janin termasuk haiwan kecuali atas ketentuan dibenarkan Allah. Dek kerana perhubungan yg x sah, org yg x bertanggungjawab ni tanpe segan silu & belas kasihan sanggup buang bayi x kire di mane tmpt....

Jd, utk mengelakkan mksiat n segala perhubungan yg haram, ikat la satu hubungan yg sah...

Rasulullah bersabda maksudnya: "Setiap suami adalah pemimpin keluarganya. Ia akan diminta bertanggungjawab dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah bagi anak dan suaminya dia juga akan diminta untuk bertanggungjawab." (riwayat Bukhari).

Allah berfirman dalam surah asy-Syura ayat 49-50 bermaksud: "Dia memberikan anak perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada sesiapa yang Dia kehendaki atau menganugerahkan kedua-dua lelaki dan perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dia juga menjadikan mandul kepada sesiapa yang dikehendaki. Sesungguhnya Dialah yang maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa."

0 Responses to "Mayat Bayi"

Post a Comment